A2 TaalCompleet Thema 8 – Gemeente
Lokaal bestuur
Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) vertegenwoordigt alle Nederlandse gemeenten en ondersteunt hen in hun werk. De VNG behartigt gemeentelijke belangen, zowel nationaal als internationaal, en stimuleert kennisuitwisseling en samenwerking tussen gemeenten.
Taken van de VNG
- Belangenbehartiging: De VNG overlegt met de Rijksoverheid en andere organisaties om de belangen van gemeenten te behartigen en de kwaliteit van het lokaal bestuur te versterken.
- Kennisdeling: De VNG ontwikkelt en verspreidt kennis over gemeentelijke taken, wetgeving en best practices om gemeenten te ondersteunen in hun verantwoordelijkheden.
- Ondersteuning: De VNG biedt ondersteuning bij de implementatie van wetgeving en complexe vraagstukken en adviseert gemeenten over beleid en strategische keuzes.
- Innovatie: Om innovatie binnen het gemeentelijk bestuur te bevorderen, richt de VNG zich op digitale transformatie en verduurzaming.
Gemeenten
Gemeenten vormen de eerste bestuurslaag voor burgers en zijn verantwoordelijk voor het welzijn, de veiligheid en leefbaarheid in hun regio.
Voorbeelden van websites van een aantal gemeenten
- https://www.amsterdam.nl/
- https://www.rotterdam.nl/
- https://gemeente.groningen.nl/
- https://www.apeldoorn.nl/
- https://www.weert.nl/
Taken van de gemeente
- Publieke veiligheid: Gemeenten zorgen voor openbare orde en veiligheid door samen te werken met politie en brandweer. Zij houden toezicht op naleving van de wet en verlenen vergunningen voor veilige uitvoering van evenementen.
- Sociale Zorg en Welzijn:
- Jeugdzorg: Gemeenten coördineren jeugdzorgdiensten in samenwerking met zorgorganisaties.
- Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO): Bieden van ondersteuning aan thuiswonende burgers met zorgbehoeften.
- Participatiewet en inkomensondersteuning: Gemeenten helpen mensen bij het vinden van werk en bieden inkomensondersteuning waar nodig.
- Milieu en duurzaamheid:
- Duurzaamheidsmaatregelen: Gemeenten stimuleren duurzame initiatieven zoals energiebesparing en recycling.
- Milieutoezicht en handhaving: Controleren op naleving van milieuregels, bijvoorbeeld op het gebied van luchtkwaliteit en geluidsoverlast.
- Afvalbeheer en recycling: Gemeenten organiseren afvalinzameling en bewustwordingscampagnes om afvalreductie en recycling te bevorderen.
- Samenwerking met instanties: Gemeenten werken samen met politie, brandweer en ambulancediensten om veiligheid en welzijn te waarborgen, en nemen deel in veiligheidsregio’s voor rampenbestrijding en crisisbeheersing.
Samenwerking met politie, brandweer en ambulancediensten
- Politie: Samen met de politie zorgt de gemeente voor handhaving van orde en veiligheid, pakt overtredingen aan, en zorgt voor een veilige uitvoering van evenementen.
- Brandweer: De gemeente werkt met de brandweer aan brandpreventie, brandbestrijding en technische hulpverlening bij noodsituaties.
- Ambulancedienst: Gemeenten coördineren bij grootschalige incidenten en ondersteunen in medische noodgevallen door het organiseren van trainingen zoals reanimatiecursussen.
Kortom, gemeenten zijn verantwoordelijk voor publieke veiligheid, sociale zorg en welzijn, milieubeheer en duurzaamheid. Door samen te werken met politie, brandweer en andere instanties dragen zij bij aan een veilige, leefbare en duurzame leefomgeving voor hun inwoners.
Veiligheidsregio’s
Nederland is onderverdeeld in 25 veiligheidsregio’s die bestaan uit samenwerkingsverbanden van gemeenten, politie, brandweer en gezondheidsdiensten. Deze regio’s coördineren de respons bij rampen en crises en verbeteren de samenwerking tussen verschillende hulpdiensten.
Taken en verantwoordelijkheden van Veiligheidsregio’s
- Rampenbestrijding en Crisisbeheersing: Coördineren van de respons bij rampen en noodsituaties.
- Preventie en Risicobeheersing: Ontwikkelen van risicoprofielen en preventieve maatregelen voor uiteenlopende dreigingen.
- Opleiding en Training: Zorg dragen voor de training van hulpverleners en het organiseren van oefeningen.
- Integrale Veiligheidszorg: Afstemming tussen veiligheidsdiensten en voorbereiding op crisissituaties.
Wat kan de gemeente voor jou (als statushouder) doen?
Voorbeeldbrief: verzoek om naar andere gemeente overgeplaatst te worden
Onderwerp: Verzoek om huisvesting passend bij studie- en integratiesituatie
Geachte mevrouw/heer,
Wij zijn [namen], een echtpaar met een verblijfsvergunning dat recentelijk is toegewezen aan de gemeente xxxxxxxx. Wij willen u bedanken voor uw inzet en verantwoordelijkheid in onze huisvesting.
Wij willen u graag informeren over onze bijzondere situatie:
- [Naam man] is ingeschreven als student aan de Universiteit van xxxxxxx
- [Naam vrouw] is ingeschreven als student aan xxxxxxxx
Dit betekent dat wij beiden voltijds studeren, en voor onze toekomst en integratie in Nederland is het van groot belang dat wij onze studie succesvol kunnen volgen.
Een woning in xxxxxxx zou voor ons betekenen dat wij dagelijks veel reistijd hebben en daardoor minder goed onze studie en integratie kunnen combineren. Wij willen daarom vriendelijk verzoeken of er voor ons mogelijkheden zijn om (tijdelijk) gehuisvest te worden in een gemeente die centraal ligt tussen xxxx en xxxxxx.
Onze argumenten:
- Studiesucces – Wonen dichter bij de spoorlijn maakt het mogelijk onze studie succesvol te volgen en tijdig af te ronden.
- Integratie – Door minder reistijd kunnen wij actief deelnemen aan Nederlandse taallessen, vrijwilligerswerk en sociale activiteiten.
- Duurzaamheid – Kortere reisafstanden betekenen minder belasting van het openbaar vervoer en minder CO₂-uitstoot.
- Toekomstige bijdrage – Als hoogopgeleide studenten (Arabisch- en Engelssprekend) bereiden wij ons voor om later in Nederland te werken en een waardevolle bijdrage te leveren aan de samenleving.
Wij begrijpen dat uw gemeente formeel verantwoordelijk is voor onze huisvesting. Toch hopen wij dat de gemeente bereid is om in overleg met buurgemeenten of woningcorporaties een passende oplossing te vinden, bijvoorbeeld via een uitruil of regionale afspraak.
Wij zijn uiteraard bereid dit verzoek nader toe te lichten.
Met vriendelijke groet,
[Naam man] & [Naam vrouw]
[Contactgegevens]
Wederkerige en wederkerende werkwoorden
Het verschil tussen wederkerige en wederkerende werkwoorden is subtiel maar belangrijk in de Nederlandse grammatica. Hier is een uitleg van beide termen:
- Wederkerende werkwoorden (zoals “zich wassen”) geven aan dat de handeling door een persoon op zichzelf wordt uitgevoerd, met gebruik van “zich”.
- Wederkerige werkwoorden (zoals “omhelzen”) geven aan dat de handeling door meerdere personen op elkaar wordt uitgevoerd, met gebruik van “elkaar”.
Wederkerende werkwoorden
Wederkerende werkwoorden zijn werkwoorden die een actie beschrijven die door een persoon op zichzelf wordt uitgevoerd. Deze werkwoorden geven aan dat de handeling op de persoon zelf is gericht. Dit betekent dat de actie niet door iemand anders wordt uitgevoerd, maar door de persoon zelf.
In het Nederlands worden wederkerende werkwoorden vaak gekenmerkt door het gebruik van het wederkerende voornaamwoord “zich”. Dit benadrukt dat de handeling op de spreker of een ander persoon is gericht. Wederkerende werkwoorden zijn belangrijk voor het beschrijven van handelingen die individuen op zichzelf uitvoeren en spelen een rol in de dagelijkse communicatie.
Ze helpen om persoonlijke handelingen en gedragingen uit te drukken. Het gebruik van deze werkwoorden maakt het mogelijk om duidelijk te communiceren over wat iemand met zichzelf doet.
Kenmerken van wederkerende werkwoorden
- Zelfgericht: De handeling is op de persoon zelf gericht; de actie wordt door de persoon zelf uitgevoerd. Bijvoorbeeld: “Ik was me.” Dit betekent dat de persoon zichzelf wast.
- Gebruik van ‘zich’: Bij wederkerende werkwoorden wordt vaak het woord “zich” gebruikt om aan te geven dat de handeling op zichzelf gericht is. Dit is een belangrijk kenmerk van deze werkwoorden.
- Verschil met wederkerige werkwoorden: Het is belangrijk om wederkerende werkwoorden niet te verwarren met wederkerige werkwoorden, waar de handeling tussen twee of meer personen plaatsvindt (bijvoorbeeld: “Zij omhelzen elkaar”).
Voorbeelden
Wederkerend Werkwoord | Voorbeeldzin (Nederlands) | Vertaling (Engels) | Vertaling (Arabisch) |
---|---|---|---|
Zich wassen | Ik was me elke ochtend. | I wash myself every morning. | أغسل نفسي كل صباح. (Aghsil nafsī kulla ṣabāḥ) |
Zich vergapen | Zij vergapen zich aan de prachtige schilderijen. | They marvel at the beautiful paintings. | ينذهلون من اللوحات الجميلة. (Yandahilūn min al-lawḥāt al-jamīlah) |
Zich ontspannen | Hij ontspant zich na een lange dag. | He relaxes after a long day. | هو يسترخي بعد يوم طويل. (Huwa yastarkhī baʿd yawm ṭawīl) |
Zich herinneren | Ik herinner me die dag nog goed. | I remember that day well. | أتذكر ذلك اليوم جيداً. (Atadhakkar dhālika al-yawm jayyidan) |
Zich voorbereiden | Zij bereiden zich voor op het examen. | They prepare themselves for the exam. | هم يستعدون للامتحان. (Hum yastaʿdūn lil-imtiḥān) |
Zich verontschuldigen | Hij verontschuldigt zich voor de verwarring. | He apologizes for the confusion. | هو يعتذر عن الالتباس. (Huwa yaʿtadhir ʿan al-iltibās) |
Zich kleden | Zij kleedt zich snel voor het feest. | She dresses quickly for the party. | هي تلبس بسرعة من أجل الحفلة. (Hiya talbis bi-surʿah min ajl al-ḥaflah) |
Zich concentreren | Ik concentreer me op mijn studie. | I concentrate on my studies. | أركز على دراستي. (Arakkizu ʿalā dirāsatī) |
Zich verwonderen | Zij verwonderen zich over de natuur. | They marvel at nature. | هم يندهشون من الطبيعة. (Hum yandahishūn min al-ṭabīʿah) |
Zich afmelden | Hij meldt zich af voor de vergadering. | He signs off for the meeting. | هو ينسحب من الاجتماع. (Huwa yansahib min al-ijtimāʿ) |
Wederkerige werkwoorden
Wederkerige werkwoorden zijn werkwoorden die een actie beschrijven die door twee of meer mensen of dingen op elkaar wordt uitgeoefend. Deze werkwoorden geven aan dat de handeling wederzijds is. Dit betekent dat wanneer de ene persoon iets doet, de andere persoon ook een soortgelijke handeling ondergaat.
In het Nederlands worden wederkerige werkwoorden vaak gekenmerkt door het gebruik van het wederkerende voornaamwoord “elkaar”. Dit benadrukt de onderlinge betrokkenheid bij de actie. Wederkerige werkwoorden zijn essentieel voor het beschrijven van handelingen die door meerdere partijen worden uitgevoerd en spelen een belangrijke rol in de dagelijkse communicatie.
Ze helpen om relaties en interacties tussen mensen uit te drukken. Het gebruik van deze werkwoorden maakt het mogelijk om duidelijk te communiceren over hoe mensen met elkaar omgaan en elkaar beïnvloeden.
Kenmerken van wederkerige werkwoorden
- Wederzijds: De handeling is niet eenzijdig; beide partijen zijn betrokken. Bijvoorbeeld: “Zij omhelzen elkaar.” Dit betekent dat beide personen elkaar omhelzen.
- Gebruik van ‘elkaar’: Bij wederkerige werkwoorden wordt vaak het woord “elkaar” gebruikt om de wederkerigheid aan te geven. Dit is een belangrijk kenmerk van deze werkwoorden.
- Verschil met reflexieve werkwoorden: Het is belangrijk om wederkerige werkwoorden niet te verwarren met reflexieve werkwoorden, waar een persoon een handeling op zichzelf uitvoert (bijvoorbeeld: “Ik was me”).
Voorbeelden
Wederkerig Werkwoord | Voorbeeldzin (Nederlands) | Vertaling (Engels) | Vertaling (Arabisch) |
---|---|---|---|
Omhelzen | Zij omhelzen elkaar. | They embrace each other. | هم يعانقون بعضهم البعض. (Hum yaʿānqūn baʿḍuhum al-baʿḍ) |
Helpen | Zij helpen elkaar met hun huiswerk. | They help each other with their homework. | هم يساعدون بعضهم البعض في الواجبات. (Hum yusāʿidūn baʿḍuhum al-baʿḍ fī al-wājibāt) |
Respecteren | De leerlingen respecteren elkaar. | The students respect each other. | الطلاب يحترمون بعضهم البعض. (Al-ṭullāb yaḥtarimūn baʿḍuhum al-baʿḍ) |
Ontmoeten | Wij ontmoeten elkaar in het park. | We meet each other in the park. | نحن نلتقي ببعضنا البعض في الحديقة. (Naḥnu naltaqī bi-baʿḍinā al-baʿḍ fī al-ḥadīqah) |
Groeten | Zij groeten elkaar altijd als ze elkaar zien. | They always greet each other when they see each other. | هم يحيون بعضهم البعض دائماً عندما يرون بعضهم. (Hum yuḥayyūn baʿḍuhum al-baʿḍ dāʾiman ʿindamā yarūn baʿḍuhum) |
Zich verontschuldigen | Ze verontschuldigen zich tegen elkaar. | They apologize to each other. | هم يعتذرون لبعضهم البعض. (Hum yaʿtadhirūn li-baʿḍuhum al-baʿḍ) |
Elkaar helpen | Wij helpen elkaar bij het verhuizen. | We help each other with moving. | نحن نساعد بعضنا البعض في الانتقال. (Naḥnu nusāʿid baʿḍanā al-baʿḍ fī al-intiqāl) |
Vriendschap sluiten | Zij sluiten vriendschap met elkaar. | They make friends with each other. | هم يصبحون أصدقاء مع بعضهم البعض. (Hum yuṣbiḥūn aṣdiqāʾ maʿ baʿḍuhum al-baʿḍ) |
Vertrouwen | Ze vertrouwen elkaar volledig. | They trust each other completely. | هم يثقون ببعضهم البعض تماماً. (Hum yaṯiqūn bi-baʿḍuhum al-baʿḍ tamāman) |
Reflectieve werkwoorden
Reflectieve werkwoorden en wederkerige werkwoorden (ook wel wederkerende werkwoorden genoemd) zijn niet hetzelfde, hoewel ze vaak verwarrend kunnen zijn.
- Reflectieve werkwoorden: De handeling is op de spreker zelf gericht (bijv. ik was me).
- Wederkerige werkwoorden: De handeling is gericht tussen meerdere personen (bijv. zij omhelzen elkaar).
Reflectieve werkwoorden
- Definitie: Reflectieve werkwoorden zijn werkwoorden waarbij de handeling die door het onderwerp wordt uitgevoerd, op het onderwerp zelf wordt gericht. Met andere woorden, de persoon die de actie uitvoert, ontvangt ook de actie.
- Kenmerk: Reflectieve werkwoorden worden gekenmerkt door het gebruik van een reflectief voornaamwoord zoals “me”, “je”, “zich”, etc.
- Voorbeeld:
- Nederlands: “Ik was me.” (Hier wast de spreker zichzelf.)
- Engels: “I wash myself.”
- Arabisch: “أنا أغسل نفسي” (Ana aghsil nafsi)
De meest voorkomende reflexieve werkwoorden
Nederlands | Engels | Arabisch |
---|---|---|
Zich schamen | To feel ashamed | نخجل |
Wij schamen ons | We feel ashamed | نحن نخجل |
Zich ergeren | To be annoyed | يغضب |
Hij ergert zich | He is annoyed | هو يغضب |
Zich bezeren | To hurt oneself | يجرح نفسه |
Je bezeert je | You hurt yourself | أنت تجرح نفسك |
Zich haasten | To hurry | يسرع |
Zij haasten zich | They hurry | هم يسرعون |
Zich bemoeien | To interfere | يتدخل |
Hij bemoeit zich met mijn zaken | He interferes in my matters | هو يتدخل في أموري |
Zich afvragen | To wonder | يتساءل |
Zij vragen zich af wie jij bent | They wonder who you are | هم يتساءلون من تكون |
Zich inspannen | To make an effort | يبذل جهدًا |
Wij spannen ons in | We make an effort | نحن نبذل جهدًا |
Zich vergissen | To be mistaken | يخطئ |
Petra vergist zich niet | Petra is not mistaken | بترا لا تخطئ |
Zich verbranden | To burn oneself | يحترق |
Hij heeft zich verbrand | He has burned himself | هو أحرق نفسه |
Zich vervelen | To be bored | يشعر بالملل |
Hij verveelt zich | He is bored | هو يشعر بالملل |
Zich vergissen | To make a mistake | يخطئ |
Wij hebben ons vergist | We made a mistake | نحن أخطأنا |
Zich vermaken | To enjoy oneself | استمتع |
Hij heeft zich vermaakt | He enjoyed himself | هو استمتع |
Zich verheugen | To look forward to | يتطلع إلى |
Hij heeft zich verheugd op het feestje | He looked forward to the party | هو تطلع إلى الحفلة |
Zich inspannen | To exert oneself | بذل جهدًا |
Hij heeft zich ingespannen voor het goede doel | He exerted himself for a good cause | بذل جهدًا من أجل القضية الجيدة |
Zich voornemen | To intend | أعتزم |
Ik neem me voor meer te sporten | I intend to exercise more | أعتزم ممارسة المزيد من الرياضة |
Zich aanmelden | To register | تسجل |
Zij wil zich aanmelden bij de sportschool | She wants to sign up for the gym | تريد التسجيل في النادي الرياضي |
Zich voorstellen | To introduce oneself | أقدم نفسي |
Ik stel me voor aan mijn nieuwe docent | I introduce myself to my new teacher | أقدم نفسي لأستاذي الجديد |
Zich inschrijven | To enroll | تسجلوا |
Jullie schrijven je in voor de cursus | You enroll for the course | أنتم تسجلون للدورة |
Zich inhouden | To hold oneself back | أتمالك نفسي |
Ik hou me in | I hold myself back | أتمالك نفسي |
Op het gemeentehuis
Bij een gemeente kun je terecht voor een breed scala aan diensten en zaken. Hier zijn enkele veelvoorkomende onderwerpen waarvoor je bij de gemeente kunt aankloppen:
- Burgerzaken: Aanvragen voor paspoorten, identiteitskaarten, en uittreksels uit de burgerlijke stand (zoals geboorte- en huwelijksaktes).
- Woning en Vastgoed: Informatie over huren, kopen of verkopen van woningen, aanvragen van bouwvergunningen, en het melden van bouw- of woonoverlast.
- Onderwijs: Informatie over basisscholen, middelbare scholen en kinderopvang, evenals inschrijvingen en subsidies.
- Sociaal Domein: Hulp bij sociale voorzieningen, bijstandsaanvragen, en ondersteuning voor mensen met een beperking of oudere mensen.
- Milieu en Duurzaamheid: Vragen over afvalbeheer, recycling, en initiatieven voor duurzaamheid in de gemeente.
- Verkeer en Vervoer: Informatie over openbaar vervoer, verkeersveiligheid, en aanvragen voor parkeervergunningen.
- Civiele Zaken: Huwelijk of geregistreerd partnerschap, echtscheiding, en alimentatie.
- Evenementen: Aanvragen voor vergunningen voor evenementen, festivals, of andere openbare bijeenkomsten.
- Woonomgeving: Klachten of meldingen over overlast, openbare ruimte, en onderhoud aan straten en groenvoorzieningen.
- Gezondheid en Welzijn: Informatie over gezondheidszorg, wijkgezondheidscentra, en lokale initiatieven voor gezondheid en welzijn.
Activiteit | Engelse Vertaling | Arabische Vertaling |
---|---|---|
Vergadering | Meeting | اجتماع (Ijtimāʿ) |
Registratie | Registration | تسجيل (Tasjeel) |
Huwelijk sluiten | Getting married | الزواج (Al-zawāj) |
Paspoort aanvragen | Applying for a passport | طلب جواز سفر (Talab jawāz safar) |
Identiteitskaart aanvragen | Applying for an ID card | طلب بطاقة هوية (Talab biṭāqat huwīyah) |
Burgerzaken | Citizen affairs | شؤون المواطنين (Shuʾūn al-muwāṭinīn) |
Verkiezingen | Elections | انتخابات (Intikhabāt) |
Informatiecentrum | Information center | مركز المعلومات (Markaz al-maʿlūmāt) |
Gemeenteraad | Municipal council | المجلس البلدي (Al-majlis al-baladī) |
Bouwvergunning aanvragen | Applying for a building permit | طلب تصريح بناء (Talab taṣrīḥ bināʾ) |
Klachten indienen | Filing a complaint | تقديم شكوى (Taqdīm shikway) |
Activiteiten organiseren | Organizing activities | تنظيم الأنشطة (Tanzīm al-anشطة) |
Subsidies aanvragen | Applying for subsidies | طلب الدعم المالي (Talab al-daʿm al-mālī) |
Publieke bijeenkomsten | Public meetings | اجتماعات عامة (Ijtimāʿāt ʿāmmah) |
Financieel advies | Financial advice | نصيحة مالية (Naṣīḥah māliyah) |
Sociale diensten | Social services | الخدمات الاجتماعية (Al-khadamāt al-ijtimāʿīyah) |
Toekomende tijd
We gebruiken een toekomstige tijd als we het hebben over acties en gebeurtenissen in de toekomst. Toch gebruiken we in het Nederlands vaak gewoon de o.t.t. en gebruiken dan een bijwoord van tijd (‘morgen’, ‘volgende week’) om duidelijk te maken dat we het over de toekomst hebben.
- We gaan volgende maand op vakantie naar Spanje.
- Zij starten over een paar dagen met hun nieuwe baan.
- Hij begint binnenkort aan zijn afstudeerproject.
- Ze komen volgend jaar terug voor het jubileumfeest.
- We ontmoeten elkaar binnenkort voor een kopje koffie.
Problemen in huis
In Nederland, als je problemen hebt in huis, zoals onderhoudsproblemen of reparaties, neem je meestal contact op met de woningcorporatie of woningbouwvereniging die verantwoordelijk is voor jouw woning. Hier zijn een paar situaties waarin je contact kunt opnemen met de woningcorporatie:
- Onderhoud en reparaties: Als er iets kapot is in je woning, zoals een lekkende kraan, een kapotte verwarming, of andere onderhoudsproblemen, is de woningcorporatie de eerste instantie waar je dit meldt.
- Verhuurzaken: Voor zaken die te maken hebben met je huurcontract, zoals huurverhogingen, huurbetalingen, of het opzeggen van je huur, neem je contact op met de woningcorporatie.
- Woningtoewijzing: Als je op zoek bent naar een nieuwe woning, of vragen hebt over de wachttijd en toewijzing van woningen, kan de woningcorporatie je verder helpen.
Er zijn echter situaties waarin je naar de gemeente zou kunnen gaan:
- Woonomgeving: Als je problemen hebt met de openbare ruimte rondom je huis, zoals kapotte straatverlichting, vervuiling, of groenvoorziening, kun je dit melden bij de gemeente.
- Vergunningen: Voor het aanvragen van bouwvergunningen of andere officiële toestemmingen die betrekking hebben op je woning of woonomgeving, moet je bij de gemeente zijn.
- Sociale voorzieningen: Als je hulp nodig hebt met sociale voorzieningen, zoals bijstandsuitkeringen of maatschappelijke ondersteuning, is de gemeente de aangewezen instantie.
Kortom, voor de meeste problemen in je huis zelf neem je contact op met de woningcorporatie, terwijl de gemeente verantwoordelijk is voor zaken die betrekking hebben op de openbare ruimte en sociale diensten.
Nederlands | Engels | Arabisch |
---|---|---|
Lekkende kraan | Leaking faucet | صنبور مسرب |
Kapotte verwarming | Broken heating | تدفئة معطلة |
Verstopt toilet | Clogged toilet | مرحاض مسدود |
Lekkend dak | Leaking roof | سقف مسرب |
Gebroken raam | Broken window | نافذة مكسورة |
Losse tegels | Loose tiles | بلاط مفكك |
Defecte verlichting | Faulty lighting | إضاءة معطلة |
Beschimmelde muren | Moldy walls | جدران متعفنة |
Kapotte deurklink | Broken door handle | مقبض باب معطل |
Verstopte afvoer | Clogged drain | مصرف مسدود |
Slecht werkende bel | Faulty doorbell | جرس معطل |
Loszittende plinten | Loose baseboards | ألواح الأرضية مفكوكة |
Barst in de muur | Crack in the wall | شق في الجدار |
Sleutel kwijt | Lost key | مفتاح مفقود |
Verwarmingsprobleem | Heating problem | مشكلة التدفئة |
Kapotte stopcontacten | Broken power outlets | منافذ كهرباء معطلة |
Slecht isolatie | Poor insulation | عزل سيء |
Loszittende trapleuning | Loose staircase railing | درابزين سلم مفكوك |
Defecte boiler | Faulty boiler | غلاية معطلة |
Rammelende leidingen | Rattling pipes | أنابيب تهتز |
Samengestelde zinnen
- Een samengestelde zin is een zin die bestaat uit meerdere zinnen die samen één geheel vormen. Het onderscheid tussen hoofd- en bijzinnen wordt pas relevant wanneer je te maken hebt met samengestelde zinnen, omdat deze combinaties van zinnen nodig hebben om een complexere betekenis over te brengen.
- Door eerst te weten dat samengestelde zinnen bestaan, kun je het idee van zinsopbouw beter plaatsen. Dan wordt het duidelijk dat je binnen die samengestelde structuur verschillende soorten zinnen hebt: hoofdzinnen en bijzinnen.
2. Relaties begrijpen tussen zinnen
- In een samengestelde zin staan zinnen vaak in een bepaalde relatie tot elkaar, zoals reden, voorwaarde, of tijd. Deze relaties worden gevormd door de hoofdzinnen en bijzinnen.
- Wanneer je begrijpt dat een samengestelde zin verschillende gedachten aan elkaar koppelt, wordt het makkelijker om te zien waarom sommige delen van de zin (bijzinnen) afhankelijk zijn van andere (hoofdzinnen) om logisch te blijven.
3. Structuur en woordvolgorde
- In samengestelde zinnen is de woordvolgorde van hoofdzinnen en bijzinnen verschillend. In hoofdzinnen staat het werkwoord meestal op de tweede plek, terwijl in bijzinnen het werkwoord vaak aan het einde van de zin staat.
- Deze structuurregels worden duidelijker en logischer als je weet dat ze binnen samengestelde zinnen worden toegepast, omdat enkelvoudige zinnen geen bijzinnen bevatten.
4. Logische opbouw van taalbegrip
- Het introduceren van samengestelde zinnen helpt bij het opbouwen van begrip voor complexere zinsstructuren. Eerst de samengestelde zin bespreken geeft leerlingen of taalgebruikers een duidelijk raamwerk. Dan wordt het makkelijker om te begrijpen hoe hoofd- en bijzinnen daarin passen en wat hun onderlinge functies zijn.
Kortom, door eerst uit te leggen wat een samengestelde zin is, leg je de basis voor het begrip van hoofd- en bijzinnen en hun specifieke rollen in een groter geheel. Hierdoor kunnen hoofd- en bijzinnen duidelijker en logischer worden uitgelegd.
Hoofdzin
Een hoofdzin is een zelfstandige zin die op zichzelf kan staan en een complete gedachte uitdrukt. Hoofdzinnen hebben altijd een onderwerp (degene die iets doet of waarover iets gezegd wordt) en een werkwoordelijk gezegde (wat het onderwerp doet). Kenmerkend voor een hoofdzin is dat het werkwoord vaak op de tweede plaats staat in de zin.
Voorbeeld van een hoofdzin:
- “De kat slaapt op de bank.”
In deze zin:
- “De kat” is het onderwerp.
- “slaapt” is het werkwoordelijk gezegde.
Een hoofdzin kan vaak zelfstandig worden gebruikt zonder verdere uitleg nodig te hebben.
Bijzin
Een bijzin is een zin die niet zelfstandig kan staan en die extra informatie toevoegt aan de hoofdzin. Een bijzin heeft ook een onderwerp en een werkwoord, maar kan niet op zichzelf een volledige gedachte uitdrukken; het is afhankelijk van de hoofdzin. In een bijzin staat het werkwoord vaak aan het einde van de zin.
Voorbeeld van een bijzin:
- “omdat de kat moe is”
Deze bijzin geeft een reden aan, maar is geen complete zin zonder de hoofdzin. De volledige zin zou dan kunnen zijn:
- “De kat slaapt op de bank omdat hij moe is.”
In dit geval:
- De hoofdzin is: “De kat slaapt op de bank.”
- De bijzin is: “omdat hij moe is.”
Kenmerken van bijzinnen:
- Plaats van het werkwoord: Het werkwoord staat vaak aan het einde van de bijzin.
- Inleidende woorden: Bijzinnen beginnen vaak met een onderschikkend voegwoord, zoals “omdat,” “terwijl,” “als,” “hoewel,” enz.
- Afhankelijk van de hoofdzin: Een bijzin geeft extra informatie die de hoofdzin aanvult of verduidelijkt.
In een zin met een hoofdzin en een bijzin vormt de bijzin dus een toevoeging die niet zelfstandig een volledige gedachte uitdrukt, maar alleen in combinatie met de hoofdzin een compleet verhaal vertelt.
Bij de politie
.
Nederlands | Engels | Arabisch |
---|---|---|
Politie | Police | شرطة |
Taken van de politie | Tasks of the police | مهام الشرطة |
Aangifte doen | Filing a report | تقديم بلاغ |
Melding maken | Making a report | تقديم تقرير |
Veiligheid waarborgen | Ensuring safety | ضمان السلامة |
Openbare orde handhaven | Maintaining public order | الحفاظ على النظام العام |
Criminaliteit bestrijden | Combating crime | مكافحة الجريمة |
Preventief toezicht | Preventive surveillance | مراقبة وقائية |
Opsporing | Investigation | تحقيق |
Misdaadonderzoek | Crime investigation | تحقيق جنائي |
Surveillance | Surveillance | مراقبة |
Patrouille | Patrol | دورية |
Identiteitscontrole | Identity check | التحقق من الهوية |
Verkeerscontrole | Traffic control | مراقبة المرور |
Verkeersovertreding | Traffic violation | مخالفة مرورية |
Hulpverlening | Assistance | تقديم المساعدة |
Alarmnummer | Emergency number | رقم الطوارئ |
Verdachte | Suspect | مشتبه به |
Arrestatie | Arrest | اعتقال |
Verhoor | Interrogation | استجواب |
Bewijsmateriaal | Evidence | دليل |
Wijkagent | Community police officer | ضابط حي |
Rechercheur | Detective | محقق |
Boete | Fine | غرامة |
Verkeersongeval | Traffic accident | حادث مرور |
Diefstal | Theft | سرقة |
Overval | Robbery | سطو |
Huiselijk geweld | Domestic violence | عنف منزلي |
Fraude | Fraud | احتيال |
Vermissing melden | Report missing person | التبليغ عن مفقود |
Bureau | Police station | مركز الشرطة |
Noodhulp | Emergency assistance | مساعدة طارئة |
Taken van de Politie
- Openbare orde handhaven
- Engels: Maintaining public order
- Arabisch: الحفاظ على النظام العام
- Criminaliteit bestrijden
- Engels: Combating crime
- Arabisch: مكافحة الجريمة
- Verkeerscontrole uitvoeren
- Engels: Conducting traffic control
- Arabisch: تنفيذ مراقبة المرور
- Hulp bieden bij noodsituaties
- Engels: Providing assistance in emergencies
- Arabisch: تقديم المساعدة في حالات الطوارئ
- Onderzoek naar misdrijven
- Engels: Investigating crimes
- Arabisch: التحقيق في الجرائم
Waarvoor je terecht kunt bij de politie
- Aangifte doen van een misdaad
- Engels: Filing a crime report
- Arabisch: تقديم بلاغ عن جريمة
- Verkeersincident melden
- Engels: Reporting a traffic incident
- Arabisch: الإبلاغ عن حادث مروري
- Verdwijning van een persoon melden
- Engels: Reporting a missing person
- Arabisch: الإبلاغ عن شخص مفقود
- Diefstal of inbraak melden
- Engels: Reporting theft or burglary
- Arabisch: الإبلاغ عن سرقة أو اقتحام
- Huiselijk geweld melden
- Engels: Reporting domestic violence
- Arabisch: الإبلاغ عن العنف المنزلي
Bijvoeglijk naamwoord
Een bijvoeglijk naamwoord is een woord dat iets zegt over een zelfstandig naamwoord. De meeste bijvoeglijke naamwoorden hebben een vorm zonder -e aan het eind en een vorm met -e: mooi – mooie, bijzonder – bijzondere, schuin – schuine. Soms wordt daarbij de slotmedeklinker verdubbeld of een dubbele klinker verenkeld: wit – witte, groot – grote. Ook komt het voor dat de slot-s of slot-f verandert in een z respectievelijk v: exclusief – exclusieve, serieus – serieuze.
- Zij draagt een rode jurk. Haar jurk is rood.
- De kat ligt op een zachte mat. De mat is zacht.
- Hij heeft een oude fiets. Zijn fiets is oud.
- Het boek heeft een dikke kaft. De kaft van het boek is dik.
- Zij heeft een nieuwe laptop. Haar laptop is nieuw.
- De bloemen staan in een glazen vaas. De vaas is van glas.
- Hij bestelde een grote pizza. Zijn pizza is groot.
- De hond heeft een bruine vacht. Zijn vacht is bruin.
- Zij draagt een zwarte jas. Haar jas is zwart.
- De tafel heeft een ronde vorm. De vorm van de tafel is rond.
- Hij heeft een intens verlangen naar avontuur. Zijn verlangen naar avontuur is intensief.
- De cursus biedt een uitgebreide inleiding tot de materie. De inleiding van de cursus is uitgebreid.
- Het schilderij heeft een expressieve stijl. De stijl van het schilderij is expressief.
Vragen maken
Afval
1. Algemeen afvalbeheerbeleid
Leg uit dat afvalbeheer in Nederland gericht is op het verminderen, hergebruiken en recyclen van afval om de impact op het milieu te verminderen. Dit wordt gedaan door middel van wetgeving, beleid en praktische maatregelen.
2. Afvalsortering
Beschrijf hoe afval in Nederland gescheiden wordt ingezameld om recycling te vergemakkelijken. Leg uit dat huishoudelijk afval vaak wordt gescheiden in verschillende categorieën, zoals:
- GFT (Groente-, Fruit- en Tuinafval): Voedselresten en tuinafval.
- Papier en Karton: Kranten, tijdschriften, kartonnen verpakkingen, etc.
- Plastic, Metaal en Drankkartons (PMD): Plastic flessen, metalen verpakkingen, drankkartons, etc.
- Restafval: Afval dat niet gerecycled kan worden.
3. Inzamelmethoden
Leg uit hoe afval wordt ingezameld, zoals door middel van:
- Afvalcontainers: Voor gescheiden inzameling van verschillende soorten afval.
- Ophaaldiensten: Gemeentelijke ophaaldiensten halen afval gescheiden op bij huishoudens.
- Milieustraten: Locaties waar inwoners hun afval zelf kunnen brengen voor recycling en/of afvalverwerking.
4. Belang van Recycling
Benadruk het belang van recycling voor het milieu en de samenleving. Leg uit dat door afval te recyclen, waardevolle grondstoffen worden behouden, de CO2-uitstoot wordt verminderd en de hoeveelheid afval die naar stortplaatsen gaat, wordt verminderd.
5. Praktische Tips
Geef praktische tips over hoe nieuwkomers zelf kunnen bijdragen aan afvalbeheer en recycling, zoals:
- Het goed scheiden van afval volgens de lokale richtlijnen.
- Het verminderen van afval door bewuste aankopen te doen en producten met minder verpakkingen te kiezen.
- Het hergebruiken van materialen en het repareren van kapotte voorwerpen in plaats van ze weg te gooien.
6. Lokale Richtlijnen
Wijs nieuwkomers op de specifieke afvalbeheerregels en -richtlijnen in hun gemeente of regio. Dit kan variëren afhankelijk van waar ze wonen.
7. Betrekken van Nieuwkomers
Moedig nieuwkomers aan om actief deel te nemen aan afvalbeheerinitiatieven in hun gemeenschap, zoals opruimacties en buurtcompostering.
Voorbeeldzinnen
- “In Nederland scheiden we ons afval om ervoor te zorgen dat het gerecycled kan worden en niet op stortplaatsen belandt.”
- “Papier, plastic, glas en GFT-afval worden apart ingezameld, zodat ze gerecycled kunnen worden tot nieuwe producten.”
- “Het is belangrijk om afval op de juiste manier te scheiden volgens de lokale richtlijnen om het recyclingproces zo efficiënt mogelijk te maken.”
Door deze stappen te volgen en de informatie op een toegankelijke manier te presenteren, kunnen nieuwkomers begrijpen hoe afvalbeheer werkt in Nederland en hoe ze zelf kunnen bijdragen aan een duurzamere samenleving.
Inburgeringsexamen
Als u in Nederland wilt wonen of Nederlander wilt worden, moet u meestal inburgeren. U doet dan een inburgeringsexamen of u volgt een inburgeringscursus. Soms kunt u een ‘vrijstelling’ krijgen.

Luisteren
https://youtu.be/Z0iOzLatpz4

Luisteren
https://youtu.be/oAcYTBuHhT8

Luisteren
https://youtu.be/lb0q-sk82TA

Spreken
https://youtu.be/YdMZNxJna2s

Spreken
https://youtu.be/09egrn3Nj9I

Spreken
https://youtu.be/9ECVCy8cPHg
Meer spreekvaardigheid oefenen?
Zoek op ‘spreken examen A2’

lezen examen A2
https://youtu.be/h_9qxbaSGfo

lezen examen oefenen
https://youtu.be/c_H_YgieZ34

lezen examen oefenen
https://youtu.be/sxAlVRaukIU

lezen examen oefenen
https://youtu.be/AoiQZYnP5yE
Onregelmatige werkwoorden
Infinitief | Verleden Tijd | Voltooid Deelwoord |
---|---|---|
zijn | was/waren | geweest |
hebben | had/hadden | gehad |
kunnen | kon/konden | gekund |
willen | wilde/wilden | gewild |
mogen | mocht/mochten | gemogen |
weten | wist/wisten | geweten |
komen | kwam/kwamen | gekomen |
gaan | ging/gingen | gegaan |
zien | zag/zagen | gezien |
geven | gaf/gaven | gegeven |
nemen | nam/namen | genomen |
spreken | sprak/spraken | gesproken |
denken | dacht/dachten | gedacht |
vinden | vond/vonden | gevonden |
blijven | bleef/bleven | gebleven |
eten | at/aten | gegeten |
drinken | dronk/dronken | gedronken |
rijden | reed/reden | gereden |
schrijven | schreef/schreven | geschreven |
verliezen | verloor/verloren | verloren |
beginnen | begon/begonnen | begonnen |
sluiten | sloot/sloten | gesloten |
begrijpen | begreep/begrepen | begrepen |
ontmoeten | ontmoette/ontmoetten | ontmoet |
vergeten | vergat/vergaten | vergeten |
verschijnen | verscheen/verschenen | verschenen |
kopen | kocht/kochten | gekocht |
lopen | liep/liepen | gelopen |
zoeken | zocht/zochten | gezocht |
Handige zinnen
Kennismaking
Nederlands | Engels | Arabisch |
---|---|---|
Hallo, ik ben [naam]. | Hello, I am [name]. | مرحبا، أنا [الاسم]. |
Aangenaam kennis te maken. | Nice to meet you. | تشرفت بلقائك. |
Waar kom je vandaan? | Where are you from? | من أين أنت؟ |
Hoe lang ben je hier al? | How long have you been here? | منذ متى وأنت هنا؟ |
Vragen stellen over een product
Nederlands | Engels | Arabisch |
---|---|---|
Hoeveel kost dit? | How much does this cost? | كم يكلف هذا؟ |
Is er een korting? | Is there a discount? | هل هناك خصم؟ |
Kan ik dit terugbrengen? | Can I return this? | هل يمكنني إرجاع هذا؟ |
Hoe werkt dit? | How does this work? | كيف يعمل هذا؟ |
De weg vragen
Nederlands | Engels | Arabisch |
---|---|---|
Kunt u me helpen? | Can you help me? | هل يمكنك مساعدتي؟ |
Waar is het dichtstbijzijnde station? | Where is the nearest station? | أين أقرب محطة؟ |
Hoe kom ik bij [plaats]? | How do I get to [place]? | كيف أصل إلى [المكان]؟ |
Is het ver van hier? | Is it far from here? | هل هو بعيد من هنا؟ |
Het weer
Nederlands | Engels | Arabisch |
---|---|---|
Hoe is het weer vandaag? | What is the weather like today? | كيف هو الطقس اليوم؟ |
Is het koud/warm? | Is it cold/hot? | هل هو بارد/حار؟ |
Gaat het regenen? | Is it going to rain? | هل ستمطر؟ |
Wat voor weer wordt het morgen? | What will the weather be like tomorrow? | ماذا سيكون الطقس غداً؟ |
De tijd
Nederlands | Engels | Arabisch |
---|---|---|
Hoe laat is het? | What time is it? | كم الساعة؟ |
Is het al laat? | Is it late already? | هل تأخرت بالفعل؟ |
Wanneer begint de les? | When does the class start? | متى تبدأ الحصة؟ |
Hoe lang duurt het? | How long does it take? | كم من الوقت يستغرق؟ |
Hoe iemand zich voelt
Nederlands | Engels | Arabisch |
---|---|---|
Hoe gaat het met je? | How are you? | كيف حالك؟ |
Ik voel me goed/slecht. | I feel good/bad. | أشعر أنني بخير/سيء. |
Wat is er aan de hand? | What’s wrong? | ماذا يحدث؟ |
Heb je hulp nodig? | Do you need help? | هل تحتاج إلى مساعدة؟ |
Nieuw huis
Nederlands | Engels | Arabisch |
---|---|---|
Ik heb een nieuw huis. | I have a new house. | لدي منزل جديد. |
Hoe vind je mijn nieuwe huis? | How do you like my new house? | ماذا تعتقد في منزلي الجديد؟ |
We hebben net verhuisd. | We just moved. | لقد انتقلنا للتو. |
Het is een mooie buurt. | It’s a nice neighborhood. | إنها منطقة جميلة. |
Nieuwe baan
Nederlands | Engels | Arabisch |
---|---|---|
Ik heb een nieuwe baan. | I have a new job. | لدي وظيفة جديدة. |
Hoe vind je je nieuwe baan? | How do you like your new job? | كيف تجد وظيفتك الجديدة؟ |
Wat voor werk doe je? | What kind of work do you do? | ما نوع العمل الذي تقوم به؟ |
Ik ben erg blij met mijn baan. | I am very happy with my job. | أنا سعيد جداً بوظيفتي. |
Verjaardag
Nederlands | Engels | Arabisch |
---|---|---|
Wanneer is je verjaardag? | When is your birthday? | متى عيد ميلادك؟ |
Ik vier mijn verjaardag op [datum]. | I celebrate my birthday on [date]. | أحتفل بعيد ميلادي في [التاريخ]. |
Hoe oud word je? | How old will you be? | كم ستصبح؟ |
Wat wil je voor je verjaardag? | What do you want for your birthday? | ماذا تريد لعيد ميلادك؟ |
Hulp nodig bij de uitspraak van een woord of zin?
Nederlandstalig nieuws, programma’s, films
Goede voorbereiding voor je examen
In onderstaande video’s worden alle onderwerpen die belangrijk zijn voor het examen duidelijk uitgelegd.
Woordenschat
Een anderstalige moet op A1-niveau zo’n 1000 woorden kennen, op A2 al 2000 en op B1 zelfs 5000.
Nederlandse woordenschat, deels uitgelegd in het Engels

Introductie
https://youtu.be/k7t5HDxchqQ

Imigratie
https://youtu.be/KRHUhcnYdRE

Vragen
https://youtu.be/G2NQcv8-vv8
Nederlandse grammatica, deels uitgelegd in het Engels

Seizoen 1
https://youtu.be/_IW7zvMlRcc

Seizoen 1 - les 2
https://youtu.be/Rt_WHDXNATk

Supermarkt
https://www.youtube.com/watch?v=jj7bzM2oac8

Scheidbaar werkwoord
https://youtu.be/XUwPb92Tjt0

Seizoen 2
https://youtu.be/3GTmnMczTX0

Gebiedende wijs
https://youtu.be/o6r_VLCdZFU

Modale werkwoorden
https://youtu.be/GoznPvOu82E

Uitnodigen
https://youtu.be/RgV-VVtCsSE

Seizoen 3
https://youtu.be/COBlJ3CPS6o

Kennismaking met ouders
https://youtu.be/htr0mDyF97A

Aanwijzend vnw
https://youtu.be/SE7bsBKadUw

Salarisonderhandeling
https://youtu.be/8r8lq4uhnSc
Voorbeeldexamens

Luisteren
https://youtu.be/Z0iOzLatpz4

Luisteren
https://youtu.be/oAcYTBuHhT8

Luisteren
https://youtu.be/lb0q-sk82TA

Spreken
https://youtu.be/YdMZNxJna2s

Spreken
https://youtu.be/09egrn3Nj9I

Spreken
https://youtu.be/9ECVCy8cPHg
Meer spreekvaardigheid oefenen?
Zoek op ‘spreken examen A2’

lezen examen A2
https://youtu.be/h_9qxbaSGfo

lezen examen oefenen
https://youtu.be/c_H_YgieZ34

lezen examen oefenen
https://youtu.be/sxAlVRaukIU

lezen examen oefenen
https://youtu.be/AoiQZYnP5yE
Kennis van de Nederlandse Maatschappij (KNM)
Diverse onderwerpen worden hier besproken (Arabisch/Nederlands):
1) https://youtu.be/780rnjV8rb8 (الأعياد و المناسبات في هولندا | Feestdagen in Nederland)
2) https://youtu.be/Xd-TjeQeLh0 (Belasting, Subside, en Uitkering | الضرائب في هولندا)
3) https://youtu.be/x8dI_tnJmoQ (الدرس الأول : العمل | Les 1 : Werk)
4) https://youtu.be/K3g80Qg5vBU (الرعاية الصحية في هولندا | Zorg)
5) https://youtu.be/caluLv0OPOc (التربية| De opvoeding)
6) https://youtu.be/B2X4pvrqvbs (تاريخ هولندا | De geschiedenis van Nederland)
7) https://youtu.be/Qva8axNapPs (خريطة هولندا والمياه | Holland kaart en water)
8) https://youtu.be/cF3WzRHmJTE (De Tweede Wereldoorlog | الحرب العالمية الثانية)
9) https://youtu.be/9Yznz3l-tb8 (الهيئات | ج2 |instantie)
10) https://youtu.be/RVPkobNpjU8 (الهيئات | ج1 |Instantie)
11) https://youtu.be/5yKsTnmcO0w (التعليم في هولندا | ج١| het onderwijssysteem)
12) https://youtu.be/BRay5SFyLFA ( العمل في هولندا| ج2 | Het werk)
Voorbeeld examens Ad Appel Taaltrainingen A1 en A2

Examenvragen
https://youtu.be/2l7hCyh-29U

Examenvagen
https://youtu.be/7-wTWpDIX20

Examenvragen KNS
https://youtu.be/Zke_1j1Lkcs

Inburgeringsexamen A1 (1)
https://youtu.be/gNZyORg7Lig

Inburgeringsexamen A1 (2)
https://youtu.be/g_hUGdu_2MI
Voor diverse video’s over examen A2: zoek op ‘ad appel A2’

Oefenexamen A2
https://youtu.be/_tkoK4nhpVU

Oefenexamen A2
https://youtu.be/cqzgh_uaT0w