A2 TaalCompleet Thema 8 – Gemeente

Geplaatst op door in de categorie Taal, Taal - A2 niveau

Lokaal bestuur

Nederland is opgedeeld in gemeenten, die de basis vormen van het lokale bestuur. Elke gemeente heeft een eigen gemeenteraad en een burgemeester, die gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor het besturen van de gemeente.



Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) vertegenwoordigt alle Nederlandse gemeenten en ondersteunt hen in hun werk. De VNG behartigt gemeentelijke belangen, zowel nationaal als internationaal, en stimuleert kennisuitwisseling en samenwerking tussen gemeenten.

Taken van de VNG

  1. Belangenbehartiging: De VNG overlegt met de Rijksoverheid en andere organisaties om de belangen van gemeenten te behartigen en de kwaliteit van het lokaal bestuur te versterken.
  2. Kennisdeling: De VNG ontwikkelt en verspreidt kennis over gemeentelijke taken, wetgeving en best practices om gemeenten te ondersteunen in hun verantwoordelijkheden.
  3. Ondersteuning: De VNG biedt ondersteuning bij de implementatie van wetgeving en complexe vraagstukken en adviseert gemeenten over beleid en strategische keuzes.
  4. Innovatie: Om innovatie binnen het gemeentelijk bestuur te bevorderen, richt de VNG zich op digitale transformatie en verduurzaming.

Gemeenten

Gemeenten vormen de eerste bestuurslaag voor burgers en zijn verantwoordelijk voor het welzijn, de veiligheid en leefbaarheid in hun regio.

Voorbeelden van websites van een aantal gemeenten


Taken van de gemeente

  1. Publieke veiligheid: Gemeenten zorgen voor openbare orde en veiligheid door samen te werken met politie en brandweer. Zij houden toezicht op naleving van de wet en verlenen vergunningen voor veilige uitvoering van evenementen.
  2. Sociale Zorg en Welzijn:
    • Jeugdzorg: Gemeenten coördineren jeugdzorgdiensten in samenwerking met zorgorganisaties.
    • Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO): Bieden van ondersteuning aan thuiswonende burgers met zorgbehoeften.
    • Participatiewet en inkomensondersteuning: Gemeenten helpen mensen bij het vinden van werk en bieden inkomensondersteuning waar nodig.
  3. Milieu en duurzaamheid:
    • Duurzaamheidsmaatregelen: Gemeenten stimuleren duurzame initiatieven zoals energiebesparing en recycling.
    • Milieutoezicht en handhaving: Controleren op naleving van milieuregels, bijvoorbeeld op het gebied van luchtkwaliteit en geluidsoverlast.
    • Afvalbeheer en recycling: Gemeenten organiseren afvalinzameling en bewustwordingscampagnes om afvalreductie en recycling te bevorderen.
  4. Samenwerking met instanties: Gemeenten werken samen met politie, brandweer en ambulancediensten om veiligheid en welzijn te waarborgen, en nemen deel in veiligheidsregio’s voor rampenbestrijding en crisisbeheersing.

Samenwerking met politie, brandweer en ambulancediensten

  • Politie: Samen met de politie zorgt de gemeente voor handhaving van orde en veiligheid, pakt overtredingen aan, en zorgt voor een veilige uitvoering van evenementen.
  • Brandweer: De gemeente werkt met de brandweer aan brandpreventie, brandbestrijding en technische hulpverlening bij noodsituaties.
  • Ambulancedienst: Gemeenten coördineren bij grootschalige incidenten en ondersteunen in medische noodgevallen door het organiseren van trainingen zoals reanimatiecursussen.

Kortom, gemeenten zijn verantwoordelijk voor publieke veiligheid, sociale zorg en welzijn, milieubeheer en duurzaamheid. Door samen te werken met politie, brandweer en andere instanties dragen zij bij aan een veilige, leefbare en duurzame leefomgeving voor hun inwoners.


Veiligheidsregio’s

Nederland is onderverdeeld in 25 veiligheidsregio’s die bestaan uit samenwerkingsverbanden van gemeenten, politie, brandweer en gezondheidsdiensten. Deze regio’s coördineren de respons bij rampen en crises en verbeteren de samenwerking tussen verschillende hulpdiensten.

Taken en verantwoordelijkheden van Veiligheidsregio’s

  1. Rampenbestrijding en Crisisbeheersing: Coördineren van de respons bij rampen en noodsituaties.
  2. Preventie en Risicobeheersing: Ontwikkelen van risicoprofielen en preventieve maatregelen voor uiteenlopende dreigingen.
  3. Opleiding en Training: Zorg dragen voor de training van hulpverleners en het organiseren van oefeningen.
  4. Integrale Veiligheidszorg: Afstemming tussen veiligheidsdiensten en voorbereiding op crisissituaties.

Wat kan de gemeente voor jou (als statushouder) doen?

Voorbeeldbrief: verzoek om naar andere gemeente overgeplaatst te worden

Onderwerp: Verzoek om huisvesting passend bij studie- en integratiesituatie

Geachte mevrouw/heer,

Wij zijn [namen], een echtpaar met een verblijfsvergunning dat recentelijk is toegewezen aan de gemeente xxxxxxxx. Wij willen u bedanken voor uw inzet en verantwoordelijkheid in onze huisvesting.

Wij willen u graag informeren over onze bijzondere situatie:

  • [Naam man] is ingeschreven als student aan de Universiteit van xxxxxxx
  • [Naam vrouw] is ingeschreven als student aan xxxxxxxx

Dit betekent dat wij beiden voltijds studeren, en voor onze toekomst en integratie in Nederland is het van groot belang dat wij onze studie succesvol kunnen volgen.

Een woning in xxxxxxx zou voor ons betekenen dat wij dagelijks veel reistijd hebben en daardoor minder goed onze studie en integratie kunnen combineren. Wij willen daarom vriendelijk verzoeken of er voor ons mogelijkheden zijn om (tijdelijk) gehuisvest te worden in een gemeente die centraal ligt tussen xxxx en xxxxxx.

Onze argumenten:

  1. Studiesucces – Wonen dichter bij de spoorlijn maakt het mogelijk onze studie succesvol te volgen en tijdig af te ronden.
  2. Integratie – Door minder reistijd kunnen wij actief deelnemen aan Nederlandse taallessen, vrijwilligerswerk en sociale activiteiten.
  3. Duurzaamheid – Kortere reisafstanden betekenen minder belasting van het openbaar vervoer en minder CO₂-uitstoot.
  4. Toekomstige bijdrage – Als hoogopgeleide studenten (Arabisch- en Engelssprekend) bereiden wij ons voor om later in Nederland te werken en een waardevolle bijdrage te leveren aan de samenleving.

Wij begrijpen dat uw gemeente formeel verantwoordelijk is voor onze huisvesting. Toch hopen wij dat de gemeente bereid is om in overleg met buurgemeenten of woningcorporaties een passende oplossing te vinden, bijvoorbeeld via een uitruil of regionale afspraak.

Wij zijn uiteraard bereid dit verzoek nader toe te lichten.

Met vriendelijke groet,
[Naam man] & [Naam vrouw]
[Contactgegevens]


Wederkerige en wederkerende werkwoorden

Het verschil tussen wederkerige en wederkerende werkwoorden is subtiel maar belangrijk in de Nederlandse grammatica. Hier is een uitleg van beide termen:

  • Wederkerende werkwoorden (zoals “zich wassen”) geven aan dat de handeling door een persoon op zichzelf wordt uitgevoerd, met gebruik van “zich”.
  • Wederkerige werkwoorden (zoals “omhelzen”) geven aan dat de handeling door meerdere personen op elkaar wordt uitgevoerd, met gebruik van “elkaar”.

Wederkerende werkwoorden

Wederkerende werkwoorden zijn werkwoorden die een actie beschrijven die door een persoon op zichzelf wordt uitgevoerd. Deze werkwoorden geven aan dat de handeling op de persoon zelf is gericht. Dit betekent dat de actie niet door iemand anders wordt uitgevoerd, maar door de persoon zelf.

In het Nederlands worden wederkerende werkwoorden vaak gekenmerkt door het gebruik van het wederkerende voornaamwoord “zich”. Dit benadrukt dat de handeling op de spreker of een ander persoon is gericht. Wederkerende werkwoorden zijn belangrijk voor het beschrijven van handelingen die individuen op zichzelf uitvoeren en spelen een rol in de dagelijkse communicatie.

Ze helpen om persoonlijke handelingen en gedragingen uit te drukken. Het gebruik van deze werkwoorden maakt het mogelijk om duidelijk te communiceren over wat iemand met zichzelf doet.

Kenmerken van wederkerende werkwoorden

  • Zelfgericht: De handeling is op de persoon zelf gericht; de actie wordt door de persoon zelf uitgevoerd. Bijvoorbeeld: “Ik was me.” Dit betekent dat de persoon zichzelf wast.
  • Gebruik van ‘zich’: Bij wederkerende werkwoorden wordt vaak het woord “zich” gebruikt om aan te geven dat de handeling op zichzelf gericht is. Dit is een belangrijk kenmerk van deze werkwoorden.
  • Verschil met wederkerige werkwoorden: Het is belangrijk om wederkerende werkwoorden niet te verwarren met wederkerige werkwoorden, waar de handeling tussen twee of meer personen plaatsvindt (bijvoorbeeld: “Zij omhelzen elkaar”).

Voorbeelden

Wederkerend WerkwoordVoorbeeldzin (Nederlands)Vertaling (Engels)Vertaling (Arabisch)
Zich wassenIk was me elke ochtend.I wash myself every morning.أغسل نفسي كل صباح. (Aghsil nafsī kulla ṣabāḥ)
Zich vergapenZij vergapen zich aan de prachtige schilderijen.They marvel at the beautiful paintings.ينذهلون من اللوحات الجميلة. (Yandahilūn min al-lawḥāt al-jamīlah)
Zich ontspannenHij ontspant zich na een lange dag.He relaxes after a long day.هو يسترخي بعد يوم طويل. (Huwa yastarkhī baʿd yawm ṭawīl)
Zich herinnerenIk herinner me die dag nog goed.I remember that day well.أتذكر ذلك اليوم جيداً. (Atadhakkar dhālika al-yawm jayyidan)
Zich voorbereidenZij bereiden zich voor op het examen.They prepare themselves for the exam.هم يستعدون للامتحان. (Hum yastaʿdūn lil-imtiḥān)
Zich verontschuldigenHij verontschuldigt zich voor de verwarring.He apologizes for the confusion.هو يعتذر عن الالتباس. (Huwa yaʿtadhir ʿan al-iltibās)
Zich kledenZij kleedt zich snel voor het feest.She dresses quickly for the party.هي تلبس بسرعة من أجل الحفلة. (Hiya talbis bi-surʿah min ajl al-ḥaflah)
Zich concentrerenIk concentreer me op mijn studie.I concentrate on my studies.أركز على دراستي. (Arakkizu ʿalā dirāsatī)
Zich verwonderenZij verwonderen zich over de natuur.They marvel at nature.هم يندهشون من الطبيعة. (Hum yandahishūn min al-ṭabīʿah)
Zich afmeldenHij meldt zich af voor de vergadering.He signs off for the meeting.هو ينسحب من الاجتماع. (Huwa yansahib min al-ijtimāʿ)

Wederkerige werkwoorden

Wederkerige werkwoorden zijn werkwoorden die een actie beschrijven die door twee of meer mensen of dingen op elkaar wordt uitgeoefend. Deze werkwoorden geven aan dat de handeling wederzijds is. Dit betekent dat wanneer de ene persoon iets doet, de andere persoon ook een soortgelijke handeling ondergaat.

In het Nederlands worden wederkerige werkwoorden vaak gekenmerkt door het gebruik van het wederkerende voornaamwoord “elkaar”. Dit benadrukt de onderlinge betrokkenheid bij de actie. Wederkerige werkwoorden zijn essentieel voor het beschrijven van handelingen die door meerdere partijen worden uitgevoerd en spelen een belangrijke rol in de dagelijkse communicatie.

Ze helpen om relaties en interacties tussen mensen uit te drukken. Het gebruik van deze werkwoorden maakt het mogelijk om duidelijk te communiceren over hoe mensen met elkaar omgaan en elkaar beïnvloeden.

Kenmerken van wederkerige werkwoorden

  1. Wederzijds: De handeling is niet eenzijdig; beide partijen zijn betrokken. Bijvoorbeeld: “Zij omhelzen elkaar.” Dit betekent dat beide personen elkaar omhelzen.
  2. Gebruik van ‘elkaar’: Bij wederkerige werkwoorden wordt vaak het woord “elkaar” gebruikt om de wederkerigheid aan te geven. Dit is een belangrijk kenmerk van deze werkwoorden.
  3. Verschil met reflexieve werkwoorden: Het is belangrijk om wederkerige werkwoorden niet te verwarren met reflexieve werkwoorden, waar een persoon een handeling op zichzelf uitvoert (bijvoorbeeld: “Ik was me”).

Voorbeelden

Wederkerig WerkwoordVoorbeeldzin (Nederlands)Vertaling (Engels)Vertaling (Arabisch)
OmhelzenZij omhelzen elkaar.They embrace each other.هم يعانقون بعضهم البعض. (Hum yaʿānqūn baʿḍuhum al-baʿḍ)
HelpenZij helpen elkaar met hun huiswerk.They help each other with their homework.هم يساعدون بعضهم البعض في الواجبات. (Hum yusāʿidūn baʿḍuhum al-baʿḍ fī al-wājibāt)
RespecterenDe leerlingen respecteren elkaar.The students respect each other.الطلاب يحترمون بعضهم البعض. (Al-ṭullāb yaḥtarimūn baʿḍuhum al-baʿḍ)
OntmoetenWij ontmoeten elkaar in het park.We meet each other in the park.نحن نلتقي ببعضنا البعض في الحديقة. (Naḥnu naltaqī bi-baʿḍinā al-baʿḍ fī al-ḥadīqah)
GroetenZij groeten elkaar altijd als ze elkaar zien.They always greet each other when they see each other.هم يحيون بعضهم البعض دائماً عندما يرون بعضهم. (Hum yuḥayyūn baʿḍuhum al-baʿḍ dāʾiman ʿindamā yarūn baʿḍuhum)
Zich verontschuldigenZe verontschuldigen zich tegen elkaar.They apologize to each other.هم يعتذرون لبعضهم البعض. (Hum yaʿtadhirūn li-baʿḍuhum al-baʿḍ)
Elkaar helpenWij helpen elkaar bij het verhuizen.We help each other with moving.نحن نساعد بعضنا البعض في الانتقال. (Naḥnu nusāʿid baʿḍanā al-baʿḍ fī al-intiqāl)
Vriendschap sluitenZij sluiten vriendschap met elkaar.They make friends with each other.هم يصبحون أصدقاء مع بعضهم البعض. (Hum yuṣbiḥūn aṣdiqāʾ maʿ baʿḍuhum al-baʿḍ)
VertrouwenZe vertrouwen elkaar volledig.They trust each other completely.هم يثقون ببعضهم البعض تماماً. (Hum yaṯiqūn bi-baʿḍuhum al-baʿḍ tamāman)

Reflectieve werkwoorden

Reflectieve werkwoorden en wederkerige werkwoorden (ook wel wederkerende werkwoorden genoemd) zijn niet hetzelfde, hoewel ze vaak verwarrend kunnen zijn.

  • Reflectieve werkwoorden: De handeling is op de spreker zelf gericht (bijv. ik was me).
  • Wederkerige werkwoorden: De handeling is gericht tussen meerdere personen (bijv. zij omhelzen elkaar).

Reflectieve werkwoorden

  • Definitie: Reflectieve werkwoorden zijn werkwoorden waarbij de handeling die door het onderwerp wordt uitgevoerd, op het onderwerp zelf wordt gericht. Met andere woorden, de persoon die de actie uitvoert, ontvangt ook de actie.
  • Kenmerk: Reflectieve werkwoorden worden gekenmerkt door het gebruik van een reflectief voornaamwoord zoals “me”, “je”, “zich”, etc.
  • Voorbeeld:
    • Nederlands: “Ik was me.” (Hier wast de spreker zichzelf.)
    • Engels: “I wash myself.”
    • Arabisch: “أنا أغسل نفسي” (Ana aghsil nafsi)

De meest voorkomende reflexieve werkwoorden

NederlandsEngelsArabisch
Zich schamenTo feel ashamedنخجل
Wij schamen onsWe feel ashamedنحن نخجل
Zich ergerenTo be annoyedيغضب
Hij ergert zichHe is annoyedهو يغضب
Zich bezerenTo hurt oneselfيجرح نفسه
Je bezeert jeYou hurt yourselfأنت تجرح نفسك
Zich haastenTo hurryيسرع
Zij haasten zichThey hurryهم يسرعون
Zich bemoeienTo interfereيتدخل
Hij bemoeit zich met mijn zakenHe interferes in my mattersهو يتدخل في أموري
Zich afvragenTo wonderيتساءل
Zij vragen zich af wie jij bentThey wonder who you areهم يتساءلون من تكون
Zich inspannenTo make an effortيبذل جهدًا
Wij spannen ons inWe make an effortنحن نبذل جهدًا
Zich vergissenTo be mistakenيخطئ
Petra vergist zich nietPetra is not mistakenبترا لا تخطئ
Zich verbrandenTo burn oneselfيحترق
Hij heeft zich verbrandHe has burned himselfهو أحرق نفسه
Zich vervelenTo be boredيشعر بالملل
Hij verveelt zichHe is boredهو يشعر بالملل
Zich vergissenTo make a mistakeيخطئ
Wij hebben ons vergistWe made a mistakeنحن أخطأنا
Zich vermakenTo enjoy oneselfاستمتع
Hij heeft zich vermaaktHe enjoyed himselfهو استمتع
Zich verheugenTo look forward toيتطلع إلى
Hij heeft zich verheugd op het feestjeHe looked forward to the partyهو تطلع إلى الحفلة
Zich inspannenTo exert oneselfبذل جهدًا
Hij heeft zich ingespannen voor het goede doelHe exerted himself for a good causeبذل جهدًا من أجل القضية الجيدة
Zich voornemenTo intendأعتزم
Ik neem me voor meer te sportenI intend to exercise moreأعتزم ممارسة المزيد من الرياضة
Zich aanmeldenTo registerتسجل
Zij wil zich aanmelden bij de sportschoolShe wants to sign up for the gymتريد التسجيل في النادي الرياضي
Zich voorstellenTo introduce oneselfأقدم نفسي
Ik stel me voor aan mijn nieuwe docentI introduce myself to my new teacherأقدم نفسي لأستاذي الجديد
Zich inschrijvenTo enrollتسجلوا
Jullie schrijven je in voor de cursusYou enroll for the courseأنتم تسجلون للدورة
Zich inhoudenTo hold oneself backأتمالك نفسي
Ik hou me inI hold myself backأتمالك نفسي

Op het gemeentehuis

Bij een gemeente kun je terecht voor een breed scala aan diensten en zaken. Hier zijn enkele veelvoorkomende onderwerpen waarvoor je bij de gemeente kunt aankloppen:

  1. Burgerzaken: Aanvragen voor paspoorten, identiteitskaarten, en uittreksels uit de burgerlijke stand (zoals geboorte- en huwelijksaktes).
  2. Woning en Vastgoed: Informatie over huren, kopen of verkopen van woningen, aanvragen van bouwvergunningen, en het melden van bouw- of woonoverlast.
  3. Onderwijs: Informatie over basisscholen, middelbare scholen en kinderopvang, evenals inschrijvingen en subsidies.
  4. Sociaal Domein: Hulp bij sociale voorzieningen, bijstandsaanvragen, en ondersteuning voor mensen met een beperking of oudere mensen.
  5. Milieu en Duurzaamheid: Vragen over afvalbeheer, recycling, en initiatieven voor duurzaamheid in de gemeente.
  6. Verkeer en Vervoer: Informatie over openbaar vervoer, verkeersveiligheid, en aanvragen voor parkeervergunningen.
  7. Civiele Zaken: Huwelijk of geregistreerd partnerschap, echtscheiding, en alimentatie.
  8. Evenementen: Aanvragen voor vergunningen voor evenementen, festivals, of andere openbare bijeenkomsten.
  9. Woonomgeving: Klachten of meldingen over overlast, openbare ruimte, en onderhoud aan straten en groenvoorzieningen.
  10. Gezondheid en Welzijn: Informatie over gezondheidszorg, wijkgezondheidscentra, en lokale initiatieven voor gezondheid en welzijn.
ActiviteitEngelse VertalingArabische Vertaling
VergaderingMeetingاجتماع (Ijtimāʿ)
RegistratieRegistrationتسجيل (Tasjeel)
Huwelijk sluitenGetting marriedالزواج (Al-zawāj)
Paspoort aanvragenApplying for a passportطلب جواز سفر (Talab jawāz safar)
Identiteitskaart aanvragenApplying for an ID cardطلب بطاقة هوية (Talab biṭāqat huwīyah)
BurgerzakenCitizen affairsشؤون المواطنين (Shuʾūn al-muwāṭinīn)
VerkiezingenElectionsانتخابات (Intikhabāt)
InformatiecentrumInformation centerمركز المعلومات (Markaz al-maʿlūmāt)
GemeenteraadMunicipal councilالمجلس البلدي (Al-majlis al-baladī)
Bouwvergunning aanvragenApplying for a building permitطلب تصريح بناء (Talab taṣrīḥ bināʾ)
Klachten indienenFiling a complaintتقديم شكوى (Taqdīm shikway)
Activiteiten organiserenOrganizing activitiesتنظيم الأنشطة (Tanzīm al-anشطة)
Subsidies aanvragenApplying for subsidiesطلب الدعم المالي (Talab al-daʿm al-mālī)
Publieke bijeenkomstenPublic meetingsاجتماعات عامة (Ijtimāʿāt ʿāmmah)
Financieel adviesFinancial adviceنصيحة مالية (Naṣīḥah māliyah)
Sociale dienstenSocial servicesالخدمات الاجتماعية (Al-khadamāt al-ijtimāʿīyah)

Toekomende tijd

We gebruiken een toekomstige tijd als we het hebben over acties en gebeurtenissen in de toekomst. Toch gebruiken we in het Nederlands vaak gewoon de o.t.t. en gebruiken dan een bijwoord van tijd (‘morgen’, ‘volgende week’) om duidelijk te maken dat we het over de toekomst hebben.

  • We gaan volgende maand op vakantie naar Spanje.
  • Zij starten over een paar dagen met hun nieuwe baan.
  • Hij begint binnenkort aan zijn afstudeerproject.
  • Ze komen volgend jaar terug voor het jubileumfeest.
  • We ontmoeten elkaar binnenkort voor een kopje koffie.

Problemen in huis

In Nederland, als je problemen hebt in huis, zoals onderhoudsproblemen of reparaties, neem je meestal contact op met de woningcorporatie of woningbouwvereniging die verantwoordelijk is voor jouw woning. Hier zijn een paar situaties waarin je contact kunt opnemen met de woningcorporatie:

  1. Onderhoud en reparaties: Als er iets kapot is in je woning, zoals een lekkende kraan, een kapotte verwarming, of andere onderhoudsproblemen, is de woningcorporatie de eerste instantie waar je dit meldt.
  2. Verhuurzaken: Voor zaken die te maken hebben met je huurcontract, zoals huurverhogingen, huurbetalingen, of het opzeggen van je huur, neem je contact op met de woningcorporatie.
  3. Woningtoewijzing: Als je op zoek bent naar een nieuwe woning, of vragen hebt over de wachttijd en toewijzing van woningen, kan de woningcorporatie je verder helpen.

Er zijn echter situaties waarin je naar de gemeente zou kunnen gaan:

  1. Woonomgeving: Als je problemen hebt met de openbare ruimte rondom je huis, zoals kapotte straatverlichting, vervuiling, of groenvoorziening, kun je dit melden bij de gemeente.
  2. Vergunningen: Voor het aanvragen van bouwvergunningen of andere officiële toestemmingen die betrekking hebben op je woning of woonomgeving, moet je bij de gemeente zijn.
  3. Sociale voorzieningen: Als je hulp nodig hebt met sociale voorzieningen, zoals bijstandsuitkeringen of maatschappelijke ondersteuning, is de gemeente de aangewezen instantie.

Kortom, voor de meeste problemen in je huis zelf neem je contact op met de woningcorporatie, terwijl de gemeente verantwoordelijk is voor zaken die betrekking hebben op de openbare ruimte en sociale diensten.

NederlandsEngelsArabisch
Lekkende kraanLeaking faucetصنبور مسرب
Kapotte verwarmingBroken heatingتدفئة معطلة
Verstopt toiletClogged toiletمرحاض مسدود
Lekkend dakLeaking roofسقف مسرب
Gebroken raamBroken windowنافذة مكسورة
Losse tegelsLoose tilesبلاط مفكك
Defecte verlichtingFaulty lightingإضاءة معطلة
Beschimmelde murenMoldy wallsجدران متعفنة
Kapotte deurklinkBroken door handleمقبض باب معطل
Verstopte afvoerClogged drainمصرف مسدود
Slecht werkende belFaulty doorbellجرس معطل
Loszittende plintenLoose baseboardsألواح الأرضية مفكوكة
Barst in de muurCrack in the wallشق في الجدار
Sleutel kwijtLost keyمفتاح مفقود
VerwarmingsprobleemHeating problemمشكلة التدفئة
Kapotte stopcontactenBroken power outletsمنافذ كهرباء معطلة
Slecht isolatiePoor insulationعزل سيء
Loszittende trapleuningLoose staircase railingدرابزين سلم مفكوك
Defecte boilerFaulty boilerغلاية معطلة
Rammelende leidingenRattling pipesأنابيب تهتز

Samengestelde zinnen

  • Een samengestelde zin is een zin die bestaat uit meerdere zinnen die samen één geheel vormen. Het onderscheid tussen hoofd- en bijzinnen wordt pas relevant wanneer je te maken hebt met samengestelde zinnen, omdat deze combinaties van zinnen nodig hebben om een complexere betekenis over te brengen.
  • Door eerst te weten dat samengestelde zinnen bestaan, kun je het idee van zinsopbouw beter plaatsen. Dan wordt het duidelijk dat je binnen die samengestelde structuur verschillende soorten zinnen hebt: hoofdzinnen en bijzinnen.

2. Relaties begrijpen tussen zinnen

  • In een samengestelde zin staan zinnen vaak in een bepaalde relatie tot elkaar, zoals reden, voorwaarde, of tijd. Deze relaties worden gevormd door de hoofdzinnen en bijzinnen.
  • Wanneer je begrijpt dat een samengestelde zin verschillende gedachten aan elkaar koppelt, wordt het makkelijker om te zien waarom sommige delen van de zin (bijzinnen) afhankelijk zijn van andere (hoofdzinnen) om logisch te blijven.

3. Structuur en woordvolgorde

  • In samengestelde zinnen is de woordvolgorde van hoofdzinnen en bijzinnen verschillend. In hoofdzinnen staat het werkwoord meestal op de tweede plek, terwijl in bijzinnen het werkwoord vaak aan het einde van de zin staat.
  • Deze structuurregels worden duidelijker en logischer als je weet dat ze binnen samengestelde zinnen worden toegepast, omdat enkelvoudige zinnen geen bijzinnen bevatten.

4. Logische opbouw van taalbegrip

  • Het introduceren van samengestelde zinnen helpt bij het opbouwen van begrip voor complexere zinsstructuren. Eerst de samengestelde zin bespreken geeft leerlingen of taalgebruikers een duidelijk raamwerk. Dan wordt het makkelijker om te begrijpen hoe hoofd- en bijzinnen daarin passen en wat hun onderlinge functies zijn.

Kortom, door eerst uit te leggen wat een samengestelde zin is, leg je de basis voor het begrip van hoofd- en bijzinnen en hun specifieke rollen in een groter geheel. Hierdoor kunnen hoofd- en bijzinnen duidelijker en logischer worden uitgelegd.

Hoofdzin

Een hoofdzin is een zelfstandige zin die op zichzelf kan staan en een complete gedachte uitdrukt. Hoofdzinnen hebben altijd een onderwerp (degene die iets doet of waarover iets gezegd wordt) en een werkwoordelijk gezegde (wat het onderwerp doet). Kenmerkend voor een hoofdzin is dat het werkwoord vaak op de tweede plaats staat in de zin.

Voorbeeld van een hoofdzin:

  • “De kat slaapt op de bank.”

In deze zin:

  • “De kat” is het onderwerp.
  • “slaapt” is het werkwoordelijk gezegde.

Een hoofdzin kan vaak zelfstandig worden gebruikt zonder verdere uitleg nodig te hebben.

Bijzin

Een bijzin is een zin die niet zelfstandig kan staan en die extra informatie toevoegt aan de hoofdzin. Een bijzin heeft ook een onderwerp en een werkwoord, maar kan niet op zichzelf een volledige gedachte uitdrukken; het is afhankelijk van de hoofdzin. In een bijzin staat het werkwoord vaak aan het einde van de zin.

Voorbeeld van een bijzin:

  • “omdat de kat moe is”

Deze bijzin geeft een reden aan, maar is geen complete zin zonder de hoofdzin. De volledige zin zou dan kunnen zijn:

  • “De kat slaapt op de bank omdat hij moe is.”

In dit geval:

  • De hoofdzin is: “De kat slaapt op de bank.”
  • De bijzin is: “omdat hij moe is.”

Kenmerken van bijzinnen:

  1. Plaats van het werkwoord: Het werkwoord staat vaak aan het einde van de bijzin.
  2. Inleidende woorden: Bijzinnen beginnen vaak met een onderschikkend voegwoord, zoals “omdat,” “terwijl,” “als,” “hoewel,” enz.
  3. Afhankelijk van de hoofdzin: Een bijzin geeft extra informatie die de hoofdzin aanvult of verduidelijkt.

In een zin met een hoofdzin en een bijzin vormt de bijzin dus een toevoeging die niet zelfstandig een volledige gedachte uitdrukt, maar alleen in combinatie met de hoofdzin een compleet verhaal vertelt.


Bij de politie

.

NederlandsEngelsArabisch
PolitiePoliceشرطة
Taken van de politieTasks of the policeمهام الشرطة
Aangifte doenFiling a reportتقديم بلاغ
Melding makenMaking a reportتقديم تقرير
Veiligheid waarborgenEnsuring safetyضمان السلامة
Openbare orde handhavenMaintaining public orderالحفاظ على النظام العام
Criminaliteit bestrijdenCombating crimeمكافحة الجريمة
Preventief toezichtPreventive surveillanceمراقبة وقائية
OpsporingInvestigationتحقيق
MisdaadonderzoekCrime investigationتحقيق جنائي
SurveillanceSurveillanceمراقبة
PatrouillePatrolدورية
IdentiteitscontroleIdentity checkالتحقق من الهوية
VerkeerscontroleTraffic controlمراقبة المرور
VerkeersovertredingTraffic violationمخالفة مرورية
HulpverleningAssistanceتقديم المساعدة
AlarmnummerEmergency numberرقم الطوارئ
VerdachteSuspectمشتبه به
ArrestatieArrestاعتقال
VerhoorInterrogationاستجواب
BewijsmateriaalEvidenceدليل
WijkagentCommunity police officerضابط حي
RechercheurDetectiveمحقق
BoeteFineغرامة
VerkeersongevalTraffic accidentحادث مرور
DiefstalTheftسرقة
OvervalRobberyسطو
Huiselijk geweldDomestic violenceعنف منزلي
FraudeFraudاحتيال
Vermissing meldenReport missing personالتبليغ عن مفقود
BureauPolice stationمركز الشرطة
NoodhulpEmergency assistanceمساعدة طارئة

Taken van de Politie

  1. Openbare orde handhaven
    • Engels: Maintaining public order
    • Arabisch: الحفاظ على النظام العام
  2. Criminaliteit bestrijden
    • Engels: Combating crime
    • Arabisch: مكافحة الجريمة
  3. Verkeerscontrole uitvoeren
    • Engels: Conducting traffic control
    • Arabisch: تنفيذ مراقبة المرور
  4. Hulp bieden bij noodsituaties
    • Engels: Providing assistance in emergencies
    • Arabisch: تقديم المساعدة في حالات الطوارئ
  5. Onderzoek naar misdrijven
    • Engels: Investigating crimes
    • Arabisch: التحقيق في الجرائم

Waarvoor je terecht kunt bij de politie

  1. Aangifte doen van een misdaad
    • Engels: Filing a crime report
    • Arabisch: تقديم بلاغ عن جريمة
  2. Verkeersincident melden
    • Engels: Reporting a traffic incident
    • Arabisch: الإبلاغ عن حادث مروري
  3. Verdwijning van een persoon melden
    • Engels: Reporting a missing person
    • Arabisch: الإبلاغ عن شخص مفقود
  4. Diefstal of inbraak melden
    • Engels: Reporting theft or burglary
    • Arabisch: الإبلاغ عن سرقة أو اقتحام
  5. Huiselijk geweld melden
    • Engels: Reporting domestic violence
    • Arabisch: الإبلاغ عن العنف المنزلي

Bijvoeglijk naamwoord

Een bijvoeglijk naamwoord is een woord dat iets zegt over een zelfstandig naamwoord. De meeste bijvoeglijke naamwoorden hebben een vorm zonder -e aan het eind en een vorm met -e: mooi – mooie, bijzonder – bijzondere, schuin – schuine. Soms wordt daarbij de slotmedeklinker verdubbeld of een dubbele klinker verenkeld: wit – witte, groot – grote. Ook komt het voor dat de slot-s of slot-f verandert in een z respectievelijk v: exclusief – exclusieve, serieus – serieuze.

  • Zij draagt een rode jurk. Haar jurk is rood.
  • De kat ligt op een zachte mat. De mat is zacht.
  • Hij heeft een oude fiets. Zijn fiets is oud.
  • Het boek heeft een dikke kaft. De kaft van het boek is dik.
  • Zij heeft een nieuwe laptop. Haar laptop is nieuw.
  • De bloemen staan in een glazen vaas. De vaas is van glas.
  • Hij bestelde een grote pizza. Zijn pizza is groot.
  • De hond heeft een bruine vacht. Zijn vacht is bruin.
  • Zij draagt een zwarte jas. Haar jas is zwart.
  • De tafel heeft een ronde vorm. De vorm van de tafel is rond.
  • Hij heeft een intens verlangen naar avontuur. Zijn verlangen naar avontuur is intensief.
  • De cursus biedt een uitgebreide inleiding tot de materie. De inleiding van de cursus is uitgebreid.
  • Het schilderij heeft een expressieve stijl. De stijl van het schilderij is expressief.

Vragen maken


Afval

1. Algemeen afvalbeheerbeleid

Leg uit dat afvalbeheer in Nederland gericht is op het verminderen, hergebruiken en recyclen van afval om de impact op het milieu te verminderen. Dit wordt gedaan door middel van wetgeving, beleid en praktische maatregelen.

2. Afvalsortering

Beschrijf hoe afval in Nederland gescheiden wordt ingezameld om recycling te vergemakkelijken. Leg uit dat huishoudelijk afval vaak wordt gescheiden in verschillende categorieën, zoals:

  • GFT (Groente-, Fruit- en Tuinafval): Voedselresten en tuinafval.
  • Papier en Karton: Kranten, tijdschriften, kartonnen verpakkingen, etc.
  • Plastic, Metaal en Drankkartons (PMD): Plastic flessen, metalen verpakkingen, drankkartons, etc.
  • Restafval: Afval dat niet gerecycled kan worden.

3. Inzamelmethoden

Leg uit hoe afval wordt ingezameld, zoals door middel van:

  • Afvalcontainers: Voor gescheiden inzameling van verschillende soorten afval.
  • Ophaaldiensten: Gemeentelijke ophaaldiensten halen afval gescheiden op bij huishoudens.
  • Milieustraten: Locaties waar inwoners hun afval zelf kunnen brengen voor recycling en/of afvalverwerking.

4. Belang van Recycling

Benadruk het belang van recycling voor het milieu en de samenleving. Leg uit dat door afval te recyclen, waardevolle grondstoffen worden behouden, de CO2-uitstoot wordt verminderd en de hoeveelheid afval die naar stortplaatsen gaat, wordt verminderd.

5. Praktische Tips

Geef praktische tips over hoe nieuwkomers zelf kunnen bijdragen aan afvalbeheer en recycling, zoals:

  • Het goed scheiden van afval volgens de lokale richtlijnen.
  • Het verminderen van afval door bewuste aankopen te doen en producten met minder verpakkingen te kiezen.
  • Het hergebruiken van materialen en het repareren van kapotte voorwerpen in plaats van ze weg te gooien.

6. Lokale Richtlijnen

Wijs nieuwkomers op de specifieke afvalbeheerregels en -richtlijnen in hun gemeente of regio. Dit kan variëren afhankelijk van waar ze wonen.

7. Betrekken van Nieuwkomers

Moedig nieuwkomers aan om actief deel te nemen aan afvalbeheerinitiatieven in hun gemeenschap, zoals opruimacties en buurtcompostering.

Voorbeeldzinnen

  • “In Nederland scheiden we ons afval om ervoor te zorgen dat het gerecycled kan worden en niet op stortplaatsen belandt.”
  • “Papier, plastic, glas en GFT-afval worden apart ingezameld, zodat ze gerecycled kunnen worden tot nieuwe producten.”
  • “Het is belangrijk om afval op de juiste manier te scheiden volgens de lokale richtlijnen om het recyclingproces zo efficiënt mogelijk te maken.”

Door deze stappen te volgen en de informatie op een toegankelijke manier te presenteren, kunnen nieuwkomers begrijpen hoe afvalbeheer werkt in Nederland en hoe ze zelf kunnen bijdragen aan een duurzamere samenleving.


Inburgeringsexamen

Als u in Nederland wilt wonen of Nederlander wilt worden, moet u meestal inburgeren. U doet dan een inburgeringsexamen of u volgt een inburgeringscursus. Soms kunt u een ‘vrijstelling’ krijgen.

Meer spreekvaardigheid oefenen?

Zoek op ‘spreken examen A2’

lezen examen oefenen
https://youtu.be/c_H_YgieZ34
lezen examen oefenen
https://youtu.be/sxAlVRaukIU
lezen examen oefenen
https://youtu.be/AoiQZYnP5yE

Onregelmatige werkwoorden

InfinitiefVerleden TijdVoltooid Deelwoord
zijnwas/warengeweest
hebbenhad/haddengehad
kunnenkon/kondengekund
willenwilde/wildengewild
mogenmocht/mochtengemogen
wetenwist/wistengeweten
komenkwam/kwamengekomen
gaanging/gingengegaan
zienzag/zagengezien
gevengaf/gavengegeven
nemennam/namengenomen
sprekensprak/sprakengesproken
denkendacht/dachtengedacht
vindenvond/vondengevonden
blijvenbleef/blevengebleven
etenat/atengegeten
drinkendronk/dronkengedronken
rijdenreed/redengereden
schrijvenschreef/schrevengeschreven
verliezenverloor/verlorenverloren
beginnenbegon/begonnenbegonnen
sluitensloot/slotengesloten
begrijpenbegreep/begrepenbegrepen
ontmoetenontmoette/ontmoettenontmoet
vergetenvergat/vergatenvergeten
verschijnenverscheen/verschenenverschenen
kopenkocht/kochtengekocht
lopenliep/liepengelopen
zoekenzocht/zochtengezocht

Handige zinnen

Kennismaking

NederlandsEngelsArabisch
Hallo, ik ben [naam].Hello, I am [name].مرحبا، أنا [الاسم].
Aangenaam kennis te maken.Nice to meet you.تشرفت بلقائك.
Waar kom je vandaan?Where are you from?من أين أنت؟
Hoe lang ben je hier al?How long have you been here?منذ متى وأنت هنا؟

Vragen stellen over een product

NederlandsEngelsArabisch
Hoeveel kost dit?How much does this cost?كم يكلف هذا؟
Is er een korting?Is there a discount?هل هناك خصم؟
Kan ik dit terugbrengen?Can I return this?هل يمكنني إرجاع هذا؟
Hoe werkt dit?How does this work?كيف يعمل هذا؟

De weg vragen

NederlandsEngelsArabisch
Kunt u me helpen?Can you help me?هل يمكنك مساعدتي؟
Waar is het dichtstbijzijnde station?Where is the nearest station?أين أقرب محطة؟
Hoe kom ik bij [plaats]?How do I get to [place]?كيف أصل إلى [المكان]؟
Is het ver van hier?Is it far from here?هل هو بعيد من هنا؟

Het weer

NederlandsEngelsArabisch
Hoe is het weer vandaag?What is the weather like today?كيف هو الطقس اليوم؟
Is het koud/warm?Is it cold/hot?هل هو بارد/حار؟
Gaat het regenen?Is it going to rain?هل ستمطر؟
Wat voor weer wordt het morgen?What will the weather be like tomorrow?ماذا سيكون الطقس غداً؟

De tijd

NederlandsEngelsArabisch
Hoe laat is het?What time is it?كم الساعة؟
Is het al laat?Is it late already?هل تأخرت بالفعل؟
Wanneer begint de les?When does the class start?متى تبدأ الحصة؟
Hoe lang duurt het?How long does it take?كم من الوقت يستغرق؟

Hoe iemand zich voelt

NederlandsEngelsArabisch
Hoe gaat het met je?How are you?كيف حالك؟
Ik voel me goed/slecht.I feel good/bad.أشعر أنني بخير/سيء.
Wat is er aan de hand?What’s wrong?ماذا يحدث؟
Heb je hulp nodig?Do you need help?هل تحتاج إلى مساعدة؟

Nieuw huis

NederlandsEngelsArabisch
Ik heb een nieuw huis.I have a new house.لدي منزل جديد.
Hoe vind je mijn nieuwe huis?How do you like my new house?ماذا تعتقد في منزلي الجديد؟
We hebben net verhuisd.We just moved.لقد انتقلنا للتو.
Het is een mooie buurt.It’s a nice neighborhood.إنها منطقة جميلة.

Nieuwe baan

NederlandsEngelsArabisch
Ik heb een nieuwe baan.I have a new job.لدي وظيفة جديدة.
Hoe vind je je nieuwe baan?How do you like your new job?كيف تجد وظيفتك الجديدة؟
Wat voor werk doe je?What kind of work do you do?ما نوع العمل الذي تقوم به؟
Ik ben erg blij met mijn baan.I am very happy with my job.أنا سعيد جداً بوظيفتي.

Verjaardag

NederlandsEngelsArabisch
Wanneer is je verjaardag?When is your birthday?متى عيد ميلادك؟
Ik vier mijn verjaardag op [datum].I celebrate my birthday on [date].أحتفل بعيد ميلادي في [التاريخ].
Hoe oud word je?How old will you be?كم ستصبح؟
Wat wil je voor je verjaardag?What do you want for your birthday?ماذا تريد لعيد ميلادك؟

Hulp nodig bij de uitspraak van een woord of zin?


Nederlandstalig nieuws, programma’s, films



Goede voorbereiding voor je examen

In onderstaande video’s worden alle onderwerpen die belangrijk zijn voor het examen duidelijk uitgelegd.


Woordenschat

Een anderstalige moet op A1-niveau zo’n 1000 woorden kennen, op A2 al 2000 en op B1 zelfs 5000.


Nederlandse woordenschat, deels uitgelegd in het Engels


Nederlandse grammatica, deels uitgelegd in het Engels

Kennismaking met ouders
https://youtu.be/htr0mDyF97A
Salarisonderhandeling
https://youtu.be/8r8lq4uhnSc

Voorbeeldexamens

Meer spreekvaardigheid oefenen?

Zoek op ‘spreken examen A2’

lezen examen oefenen
https://youtu.be/c_H_YgieZ34
lezen examen oefenen
https://youtu.be/sxAlVRaukIU
lezen examen oefenen
https://youtu.be/AoiQZYnP5yE

Kennis van de Nederlandse Maatschappij (KNM)

Diverse onderwerpen worden hier besproken (Arabisch/Nederlands):

1)        https://youtu.be/780rnjV8rb8 (الأعياد و المناسبات في هولندا | Feestdagen in Nederland)

2)        https://youtu.be/Xd-TjeQeLh0 (Belasting, Subside, en Uitkering | الضرائب في هولندا)

3)        https://youtu.be/x8dI_tnJmoQ (الدرس الأول : العمل | Les 1 : Werk)

4)        https://youtu.be/K3g80Qg5vBU (الرعاية الصحية في هولندا | Zorg)

5)        https://youtu.be/caluLv0OPOc (التربية| De opvoeding)

6)        https://youtu.be/B2X4pvrqvbs (تاريخ هولندا | De geschiedenis van Nederland)

7)        https://youtu.be/Qva8axNapPs (خريطة هولندا والمياه | Holland kaart en water)

8)        https://youtu.be/cF3WzRHmJTE (De Tweede Wereldoorlog | الحرب العالمية الثانية)

9)        https://youtu.be/9Yznz3l-tb8 (الهيئات | ج2 |instantie)

10)     https://youtu.be/RVPkobNpjU8 (الهيئات | ج1 |Instantie)

11)     https://youtu.be/5yKsTnmcO0w (التعليم في هولندا | ج١| het onderwijssysteem)

12)     https://youtu.be/BRay5SFyLFA ( العمل في هولندا| ج2 | Het werk)


Voorbeeld examens Ad Appel Taaltrainingen A1 en A2

Inburgeringsexamen A1 (1)
https://youtu.be/gNZyORg7Lig
Inburgeringsexamen A1 (2)
https://youtu.be/g_hUGdu_2MI

Voor diverse video’s over examen A2: zoek op ‘ad appel A2’


Spelenderwijs je spreekvaardigheid oefenen


Oefeningen


Terug naar het overzicht

Geef een reactie